dinsdag 27 oktober 2015

luistervoorbeeld

Opdracht: maak een luisteropdracht ontworpen voor de bovenbouw. Hiervoor maakt de student gebruik van het stappenplan op bladzijde 137 van de methode Nieuw geluid.

Luisteren door middel van noteren.

-Elke leerling krijgt een vel dat is opgedeeld in 4 vakken.

-Elke leerling krijgt een bakje met krijt.

De opdracht: luister naar de volgende 4 fragmenten en maak daar een tekening bij. (opdracht laat kinderen de inhoud en sfeer ervaren op een kunstzinnige manier1)

 -Laat van de onderstaande muziekstukken uit de 4 seizoenen van Vivaldi steeds de eerste minuut horen.

-Verdeel de groep in tweetallen. Elk tweetal krijgt een groot vel. Samen luisteren je nu 2;19 minuten naar het fragment over de lente. ( vertel nog niet dat het lente is)

-De leerlingen mogen kort met elkaar bespreken waar ze aan denken en wat ze bij het muziek stuk voelen.

Volgende opdracht: Maak samen een tekening die jullie vinden passen bij het fragment. ( het lente fragment wordt nogmaals afgespeeld, zo nodig 2 of 3 maal)

-Achteraf vertelt de docent kort over Vivaldi en de seizoenen.

Laatste opdracht: kijk mee op het digibord naar het partituur. (zie link) Niet zo zeer de nadruk op het kunnen meelezen, maar vooral op het gekwetter van vogels, voorjaarsbriesje etc. ( deze partituur heb ik helaas niet zelf gemaakt)
http://musiclessons.nl/de_lente.html

-Nabespreken d.m.v ervaringen delen. Wie dacht er ook aan lente? wie dacht er aan iets totaal anders? wat dan? en waarom? Benadrukken dat er in deze oefening geen goed of fout zit, iedereen ervaart muziek op zijn eigen manier!

Een verassende opening vind ik bij deze activiteit niet van toepassing, omdat het juist de bedoeling is dat het kind zelf goed gaat luisteren. Het zou de hele oefening verpesten als je vertelt dat bijv. die dag de lente is begonnen en we daar wat mee gaan doen.

Vrolijk, R. (2013). Nieuw Geluid . Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.




1 opmerking:

  1. Ik vind het een hele leuke opdracht om bij het liedje te tekenen. Het liedje past er ook heel goed bij en ik denk dat de kinderen het wel een leuke opdracht zullen vinden. Tip: Misschien is het leuk als de kinderen tijdens het luisteren dingen tekenen die bij hun opkomt, zodat je ook alle vier de seizoenen kan luisteren. En ze aan het eind gaan nabespreken wat ze hebben getekend in tweetallen.

    BeantwoordenVerwijderen