Opdracht: maak een partituur voor de bovenbouw die verantwoord is vanuit de begrippen klank, vorm en betekenis.
Doe je ogen dicht.
Stel je voor... je bent in Zuid- Amerika. Het is laat en het begint al donker te worden, maar jij bent verdwaald en loopt nog door de jungle, helemaal alleen. Of toch niet? Omdat het zo donker is zijn je oren extra gespitst.
-Achter je hoor je zacht geritsel. (tamboerijn zacht) Het is weer stil. (rust) Het geritsel is nu harder.( tamboerijn harder) ( groep met de tamboerijnen )
-Je zet het op een rennen. Eerst loop je nog, (djembé 2x langzaam) maar je gaat steeds harder. ( djembé 4x steeds sneller)Langzaam neemt je tempo af. (djembé 4x langzamer) (groep met de djembés)
- In de verte hoor je het gehuil van wolven.( 2x wolvengeluid) ( groep wolven geluid, stemgebruik)
- Nu begint het ook nog te regenen. ( 2x kantelen regenmaker) ( groep met regenmakers)
- Weer dat geritsel, eerst zacht. (rust). Dan harder. (groep met tamboerijnen).
-Een tijger zet 2 stappen, eerst nog zacht, ( zacht klappen 2x) maar bij de volgende 2 stappen hoor je het echt goed. (hard klappen 2x) ( groep die klapt).
- Je zet het weer op een rennen. Eerst loop je nog, maar je gaat steeds harder. Langzaam neemt je tempo af. (groep met de djembés).
- Kijk uit! Je stapt op een slang.( 2x slangen gesis) ( groep slangengeluid, stemgebruik)
-Geschrokken loop je door. En alsof het allemaal nog niet genoeg is begint het weer te regenen. (groep met regenmakers)
-Wat is dat? De grond onder je trilt. Ze zijn ver, maar het is goed te horen, het stampen van de olifanten.( 6x zelfde tempo en sterkte stampen) ( groep die stampt).
- Je weet echt niet meer welke kant je op moet. De moed zinkt je volledig in de schoenen.
En net als je de eerste tranen voelt op komen, besef je je ineens dat de juf alles heeft verzonnen en jij lekker veilig in de klas zit. ( diepe zucht hele klas)
Ik heb gekozen voor een partituur die je kunt uitvoeren met een groep. Van te voren vertel ik het bovenstaande verhaal (min alles dat tussen haakjes staat).
Vervolgens gaan we geluid bij het verhaal toevoegen. De groep wordt verdeeld in de groepen. We oefenen eerst het geluid van elke groep apart, zodat ze binnen de groep goed tegelijk op hetzelfde ritme het geluid uitvoeren. Dit herhalen we totdat he goed gaat. Ik vertel het verhaal nogmaals, maar nu kijken de kinderen mee met de grafische partituur en voeren ze hun geluid uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten