Oriƫntatie Les opening; doel van de les verhelderen, wat weten de kinderen al van dit onderwerp?
Lesdoel: na deze lesactiviteit kunnen de kinderen het lied samen met u onder een paraplu uit de musical ja zuster nee zuster zingen.
Wat weten de kinderen al van het onderwerp?: Ik vraag voor het uitdelen van de songtekst wie de musical ja zuster nee zuster kent. Ik vertel dat ja zuster nee zuster een serie uit de jaren 60 is. In 2002 is er een musical van gemaakt. De teksten zijn geschreven door Annie M.G. Schmidt, die kennen de kinderen vast van verhalen als Jip en Janneke. Leerlingen beantwoorden
Kort en globaal vertel ik het verhaal, zodat de kinderen zich een beetje in de personages kunnen inleven. Ja zuster nee zuster gaat over de bewoners van rusthuis Klivia (zo nodig uitleggen wat een rusthuis is). Zuster Klivia is de baas. In het rusthuis is het alles behalve rustig. Zo wordt Jet, een van de bewoonsters verliefd op een inbreker (Gerrit). In het lied ontmoeten ze elkaar voor de eerste keer. Leerlingen luisteren
Uitleg / instructie Wat doe jij? Wat zeg je? Hoe bewaar je de orde (welke regels herhaal je?) en wat doen de kinderen? ( hoe houd je het overzicht over de groep?) Nadenken, antwoorden, schrijven, luisteren, opruimen, etc.
Docent: doel van de les wordt vertelt. Leerlingen luisteren
Ik begin met het uitdelen van de songteksten. Voor dat ik het lied afspeel, geef ik de volgende opdracht/luistervraag 1: Schrijf boven elk couplet ( zo nodig uitleggen wat een couplet is) Jet, Gerrit, samen of verteller. Leerlingen luisteren
Ik start het lied. Leerlingen luisteren en maken de opdracht
Vervolgens bespreken we de antwoorden, dit doe ik door iemand te vragen wat hij/zij heeft opgeschreven. Dan vraag ik of anderen iets anders hadden. Ik verbeter als het fout is. Leerlingen beantwoorden
Samen luisteren we nog een keer het lied, nu schrijf ik op het bord mee 1: Gerrit 2: Jet 3: Gerrit etc. Leerlingen luisteren en kijken mee op het bord
opdracht/luistervraag 2: In het lied worden er ook zinnen gesproken door Jet en Gerrit, de kinderen moeten deze zinnen onderstrepen.
Ik start het lied nogmaals. Leerlingen luisteren en maken de opdracht
We bespreken het antwoord.
opdracht/luistervraag 3: Annie M.G. Schmidt heeft in haar leven ook veel versjes, rijmpjes en gedichten geschreven. Ik vraag of de kinderen dit ook in de tekst terug zien.
Ik speel het lied nu niet nog een keer af, maar laat ze even goed naar de tekst kijken. Wie het weet steekt zijn vinger op en die geef ik een beurt. (antwoord: de zinnen rijmen). Leerlingen lezen de tekst en beantwoorden
Alle antwoorden:
SAMEN MET U ONDER EEN PARAPLU tekst
Gerrit:
Loop u zo alleen in de regen juffrouw,
Mag ik u een eindje vergezellen?
Jet:
Nou ik ben daar eigelijk tegen meneer,
Dat zou ik u maar dadelijk vertellen.
Gerrit:
Pardon juffrouw het regent zo kom geeft u mij een arm.
Jet:
Het mag niet van de zuster,
Maar het is wel lekker warm.
Samen:
Samen met u onder een paraplu,
Whiedewie,
Samen met u onder een paraplu.
Verteller:
{{Ze liepen door de plassen heen, spattend en spettend, je kon geen hand voor ogen zien het regende ontzettend}}
Gerrit:
Is het niet gezellig zo samen juffrouw,
Is het niet gezellig in de regen.
Jet:
Dank u ik ben waar ik zijn moet meneer,
Bij de halte van lijn 9.
Gerrit:
Pardon juffrouw de tram is weg,
Ik breng u naar de bus.
Jet:
Ik loop niet graag met vreemde mee,
Maar het is wel lekker knus.
Samen:
Samen met u onder een paraplu,
Whiedewhie,
Samen met u onder een paraplu.
Verteller:
{{Ze liepen langs de waterkant, ze liepen langs de gracht zo wandelden ze hand in hand door de regen onverwacht. Hij zei:}}
Gerrit:
Juffouw pas op die plas de weg is hier zo smal.
Gerrit:
Loop u zo alleen in de regen juffrouw,
Mag ik u een eindje vergezellen?
Jet:
Nou ik ben daar eigelijk tegen meneer,
Dat zou ik u maar dadelijk vertellen.
Gerrit:
Pardon juffrouw het regent zo kom geeft u mij een arm.
Jet:
Het mag niet van de zuster,
Maar het is wel lekker warm.
Samen:
Samen met u onder een paraplu,
Whiedewie,
Samen met u onder een paraplu.
Verteller:
{{Ze liepen door de plassen heen, spattend en spettend, je kon geen hand voor ogen zien het regende ontzettend}}
Gerrit:
Is het niet gezellig zo samen juffrouw,
Is het niet gezellig in de regen.
Jet:
Dank u ik ben waar ik zijn moet meneer,
Bij de halte van lijn 9.
Gerrit:
Pardon juffrouw de tram is weg,
Ik breng u naar de bus.
Jet:
Ik loop niet graag met vreemde mee,
Maar het is wel lekker knus.
Samen:
Samen met u onder een paraplu,
Whiedewhie,
Samen met u onder een paraplu.
Verteller:
{{Ze liepen langs de waterkant, ze liepen langs de gracht zo wandelden ze hand in hand door de regen onverwacht. Hij zei:}}
Gerrit:
Juffouw pas op die plas de weg is hier zo smal.
Verteller:
{{En PLOEM.. daar lag ze in de goot met paraplu en al.. Hij hielp haar netjes overeind de juffrouw zei:}}
Jet:
Meneer.. de zuster ze had toch gelijk en dit doe ik nooit meer!!
Gerrit:
Loop u zo alleen in de regen juffrouw,
Mag ik u een eindje vergezellen?
Jet:
Nou ik ben daar eigelijk tegen meneer,
Dat zou ik u maar dadelijk vertellen.
Gerrit:
Ik heb een paraplu juffrouw..
Jet:
Dat is een goed idee,
Maar loop een beetje sneller want ik moet naar de WC.
Samen:
Samen met u onder een paraplu,
Whiedewie,
Samen met u onder een pa-ra-plu.
Nu is het tijd om het lied aan te leren. Dit doe ik doormiddel van de weggeefmethode ( de leerlingen zingen):
Loop u zo alleen in de regen juffrouw
Mag ik u een eindje vergezellen?
Groep: Nou ik ben daar eigenlijk tegen meneer,
Dat zou ik u maar dadelijk vertellen.
Pardon juffrouw het regent zo kom geeft u mij een arm.
Groep: Het mag niet van de zuster,
Maar het is wel lekker warm.
Samen met u onder een paraplu,
Groep: Whiedewie,
Samen met u onder een paraplu.
{{Ze liepen door de plassen heen, spattend en spettend, je kon geen hand voor ogen zien het regende ontzettend}}
Is het niet gezellig zo samen juffrouw,
Is het niet gezellig in de regen.
Groep:
Dank u ik ben waar ik zijn moet meneer,
Bij de halte van lijn 9.
Pardon juffrouw de tram is weg,
Ik breng u naar de bus.
Groep:
Ik loop niet graag met vreemde mee,
Maar het is wel lekker knus.
Samen met u onder een paraplu,
Groep: Whiedewhie,
Samen met u onder een paraplu.
{{Ze liepen langs de waterkant, ze liepen langs de gracht zo wandelden ze hand in hand door de regen onverwacht. Hij zei:}}
Juffouw pas op die plas de weg is hier zo smal.
{{En PLOEM.. daar lag ze in de goot met paraplu en al.. Hij hielp haar netjes overeind de juffrouw zei:}}
Groep: Meneer.. de zuster ze had toch gelijk en dit doe ik nooit meer!!
Loop u zo alleen in de regen juffrouw,
Mag ik u een eindje vergezellen?
Groep:
Nou ik ben daar eigenlijk tegen meneer,
Dat zou ik u maar dadelijk vertellen.
Ik heb een paraplu juffrouw..
Groep:
Dat is een goed idee,
Maar loop een beetje sneller want ik moet naar de WC.
Samen met u onder een paraplu,
Groep: Whiedewie,
Samen met u onder een pa-ra-plu.
Vervolgens zingen we het lied nog een keer op deze manier, maar nu zing ik de rol van Jet en de leerlingen die van Gerrit (precies anders om dus). In het refrein zingen zij: Samen met u onder een paraplu Ik: Whiedewie Groep: samen met u onder een paraplu.
Daarna zingen we het lied 1x helemaal gezamenlijk.
Als ik merk dat de groep moeite heeft met een gedeelte, bijv. het gesproken gedeelte ( dit gaat redelijk snel) oefenen we dat stukje nog eens. Ik: Juffouw pas op die plas de weg is hier zo smal. Groep: Meneer.. de zuster ze had toch gelijk en dit doe ik nooit meer!! De rollen draaien we hierna weer om.
Afsluiting (Feedback en evaluatie)
De leerlingen kennen het lied. De groep wordt opgedeeld in de meisjes en de jongens. De meisjes zingen de delen van Jet en de jongens die van Gerrit. Het refrein zingen ze samen. De eerste keer help ik door samen met de groep die moet zingen het eerste woord in te zetten.
Als afsluiter laat ik het oorspronkelijke filmpje dat bij het lied hoort zien (uit de musical). Leerlingen kijken
Wat vinden ze ervan? Hoe vonden ze het zelf gaan? Leerlingen antwoorden
{{En PLOEM.. daar lag ze in de goot met paraplu en al.. Hij hielp haar netjes overeind de juffrouw zei:}}
Jet:
Meneer.. de zuster ze had toch gelijk en dit doe ik nooit meer!!
Gerrit:
Loop u zo alleen in de regen juffrouw,
Mag ik u een eindje vergezellen?
Jet:
Nou ik ben daar eigelijk tegen meneer,
Dat zou ik u maar dadelijk vertellen.
Gerrit:
Ik heb een paraplu juffrouw..
Jet:
Dat is een goed idee,
Maar loop een beetje sneller want ik moet naar de WC.
Samen:
Samen met u onder een paraplu,
Whiedewie,
Samen met u onder een pa-ra-plu.
Nu is het tijd om het lied aan te leren. Dit doe ik doormiddel van de weggeefmethode ( de leerlingen zingen):
Loop u zo alleen in de regen juffrouw
Mag ik u een eindje vergezellen?
Groep: Nou ik ben daar eigenlijk tegen meneer,
Dat zou ik u maar dadelijk vertellen.
Pardon juffrouw het regent zo kom geeft u mij een arm.
Groep: Het mag niet van de zuster,
Maar het is wel lekker warm.
Samen met u onder een paraplu,
Groep: Whiedewie,
Samen met u onder een paraplu.
{{Ze liepen door de plassen heen, spattend en spettend, je kon geen hand voor ogen zien het regende ontzettend}}
Is het niet gezellig zo samen juffrouw,
Is het niet gezellig in de regen.
Groep:
Dank u ik ben waar ik zijn moet meneer,
Bij de halte van lijn 9.
Pardon juffrouw de tram is weg,
Ik breng u naar de bus.
Groep:
Ik loop niet graag met vreemde mee,
Maar het is wel lekker knus.
Samen met u onder een paraplu,
Groep: Whiedewhie,
Samen met u onder een paraplu.
{{Ze liepen langs de waterkant, ze liepen langs de gracht zo wandelden ze hand in hand door de regen onverwacht. Hij zei:}}
Juffouw pas op die plas de weg is hier zo smal.
{{En PLOEM.. daar lag ze in de goot met paraplu en al.. Hij hielp haar netjes overeind de juffrouw zei:}}
Groep: Meneer.. de zuster ze had toch gelijk en dit doe ik nooit meer!!
Loop u zo alleen in de regen juffrouw,
Mag ik u een eindje vergezellen?
Groep:
Nou ik ben daar eigenlijk tegen meneer,
Dat zou ik u maar dadelijk vertellen.
Ik heb een paraplu juffrouw..
Groep:
Dat is een goed idee,
Maar loop een beetje sneller want ik moet naar de WC.
Samen met u onder een paraplu,
Groep: Whiedewie,
Samen met u onder een pa-ra-plu.
Vervolgens zingen we het lied nog een keer op deze manier, maar nu zing ik de rol van Jet en de leerlingen die van Gerrit (precies anders om dus). In het refrein zingen zij: Samen met u onder een paraplu Ik: Whiedewie Groep: samen met u onder een paraplu.
Daarna zingen we het lied 1x helemaal gezamenlijk.
Als ik merk dat de groep moeite heeft met een gedeelte, bijv. het gesproken gedeelte ( dit gaat redelijk snel) oefenen we dat stukje nog eens. Ik: Juffouw pas op die plas de weg is hier zo smal. Groep: Meneer.. de zuster ze had toch gelijk en dit doe ik nooit meer!! De rollen draaien we hierna weer om.
Afsluiting (Feedback en evaluatie)
De leerlingen kennen het lied. De groep wordt opgedeeld in de meisjes en de jongens. De meisjes zingen de delen van Jet en de jongens die van Gerrit. Het refrein zingen ze samen. De eerste keer help ik door samen met de groep die moet zingen het eerste woord in te zetten.
Als afsluiter laat ik het oorspronkelijke filmpje dat bij het lied hoort zien (uit de musical). Leerlingen kijken
Wat vinden ze ervan? Hoe vonden ze het zelf gaan? Leerlingen antwoorden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten