1. Onderwijsdoel
Betekenis :
-Kinderen hebben een beeld bij de herfst.
-Kinderen weten wat de herfst kenmerkt.
-Kinderen leren hoe je een stadspark er herfstachtig uit kan laten zien.
Vorm :
De kinderen kunnen de volgende beeldaspecten gebruiken in hun herfsttekening:
-kleur: rood, oranje en geel zijn herfstkleuren. Deze liggen in de kleurencirkel naast elkaar. Daar tegenover staan blauw en groen.
-ruimte en compositie: Hoe creëer je ruimte? Dit doe je door het lineair perspectief( een punt perspectief, 2 punt perspectief) .Groot/klein, wat je groot tekent lijkt dichtbij, wat je klein tekent lijkt ver weg. Overlapping, iets op de voorgrond overlapt iets op de achtergrond, waardoor dat wat op de achtergrond staat kleiner lijkt. Kleurvervaging en detailvervaging, dichtbij teken je gedetailleerd, veraf vervaagd. (dit zie je ook terug bij kleuren).
Wat heeft het effect van de plaats van je horizon?
Het kikkerperspectief (wanneer de horizon laag word neer gezet). Het vogelperspectief( wanneer de horizon hoog wordt neergezet).
Materiaal/techniek:
Beschouwing:
-Kinderen zien het verschil tussen een park in de herfst en een park in een ander seizoen.
-Kinderen zien en begrijpen wat voor effect overlapping, groot en klein, tekenen horizon, kleurkeuze en details hebben ( ruimte creëren).
Werkwijze:
-Kinderen kunnen de mogelijkheden van plakkaatverf toepassen.
-Kinderen weten dat je eerst licht moet schetsen.
-Kinderen weten dat je eerst grote vlakken verft en daarna pas details.
-Kinderen weten dat je maar een beetje verf nodig hebt en veel water.
-Kinderen weten hoe je door het mengen van kleuren nieuwe kleuren kan maken.
Onderzoek:
-Kinderen onderzoeken wat het effect is van:
-overlapping
-vervaging van kleur
-horizon plaatsing
-groot en klein tekenen
-detail en kleurvervaging
-lijnperspectief
-het gebruik van kleur (je zet een bepaalde sfeer)
-het gebruik van de kleurencirkel (familie kleuren, tegenovergestelde kleuren)
Oriëntatie:
-Vragen naar associatie bij parken.
-Vragen naar associaties bij de herfst. -Het laten zien van foto's van parken in de herfst.
- Informatie
-Verschillende beeldaspecten uitleggen (ruimte en kleur).
-Het laten zien van foto's bij de verschillende
beeldaspecten.
Instructie:
-Tips geven: eerst grote vlakken daarna pas details!
-Hoe zorg je ervoor dat een kleur extra benadrukt wordt?-Waarom schetsen we eerst?
-Verwacht dat de kinderen gebruik maken van kleurnuance en ruimtesuggestie (doelen).
-Werk zelf ophangen aan de waslijn.
- Samen bespreken hoe het werken met de beeldaspecten ging. Wat heb je gemaakt en waarom? Waar liep je tegen aan? Wat ging goed? Mogelijkheid om feedback aan mede student te geven wanneer er tijd over is (beoordelen van elkaar of de doelen zijn bereikt). Anders voor je zelf nagaan of je de doelen hebt bereikt.
-Schilder met plakkaatverf een stadspark. Laat door
gebruik te maken van kleurnuance zien dat het park in herfstsferen verkeerd.
Gebruik ruimtesuggestie om het park een realistisch karakter te geven.1
-Schets eerst licht met potlood op een A4'tje. Gebruik
vervolgens plakkaatverf.
Begeleiding:
-Kinderen gaan zelfstandig aan de slag met de opdracht
-Docent loop rond.
-Helpen bij het
tekenen van punt perspectief.-Kinderen gaan zelfstandig aan de slag met de opdracht
-Docent loop rond.
-Tips geven: eerst grote vlakken daarna pas details!
-Hoe zorg je ervoor dat een kleur extra benadrukt wordt?-Waarom schetsen we eerst?
-Verwacht dat de kinderen gebruik maken van kleurnuance en ruimtesuggestie (doelen).
Afronding:
-Aangeven dat we bijv. nog 15 min hebben, daarna gaan
we opruimen en nabespreken.
-Opruimen
van de spullen (de aangewezen opruimers voor die les).-Werk zelf ophangen aan de waslijn.
- Samen bespreken hoe het werken met de beeldaspecten ging. Wat heb je gemaakt en waarom? Waar liep je tegen aan? Wat ging goed? Mogelijkheid om feedback aan mede student te geven wanneer er tijd over is (beoordelen van elkaar of de doelen zijn bereikt). Anders voor je zelf nagaan of je de doelen hebt bereikt.
1 https://hubl.hu.nl/modules/93732/module/88769/overview/88769/session/8877
Geen opmerkingen:
Een reactie posten